Hoe presenteren we onszelf op het internet? Hoe verhoudt onze online identiteit zich tot onze offline identiteit? Dat vroeg kunstenaar Dries..."/> Hoe presenteren we onszelf op het internet? Hoe verhoudt onze online identiteit zich tot onze offline identiteit? Dat vroeg kunstenaar Dries..." />
25/03/2019 Communication Science news and articles

Online versus offline identiteit

Hoe presenteren we onszelf op het internet? Hoe verhoudt onze online identiteit zich tot onze offline identiteit? Dat vroeg kunstenaar Dries…


Hoe presenteren we onszelf op het internet? Hoe verhoudt onze online identiteit zich tot onze offline identiteit? Dat vroeg kunstenaar Dries Verhoeven zich af nadat hij verslaafd raakte aan de datingapp Grindr, de Tinder voor homo’s. In het dagelijks zijn we allemaal acteurs, we presenteren onszelf zoals wij willen dat anderen ons zien. Nu we meer en meer online socializen, moeten we nadenken over twee identiteiten: eentje offline, maar ook eentje online.

Wanna play?
Waar Dries in het echte leven veel over belangrijke zaken in het leven nadenkt, was hij online erg eendimensionaal, geeft hij toe aan Kim Bos van de NRC Next: “Ben je een keer dronken, kom je thuis, denk je: waarom heb ik zo weinig berichtjes? Plaats je een foto met een ontbloot bovenlijf als profielfoto, begint je telefoon te zoomen. Instant effect. Diepgang verdwijnt als iemand mijn geilste pornofantasie lijkt te gaan vervullen.”

Dries is niet de enige die online anders is dan offline, de situatie die hij beschrijft is voor de hele Y-generatie herkenbaar. Volgens Dries is het internet de openbare ruimte van de toekomst, maar wat zijn de gevolgen als we ons zo anders gedragen in de digitale ruimte dan in een fysieke openbare ruimte?

Offline vs. online
Laten we eerst ingaan op zelfrepresentatie, oftewel je offline identiteit. Socioloog en schrijver Erving Goffman stelt in The presentation of self in everyday life dat we bij elke interactie met anderen een bepaalde rol aannemen. Afhankelijk van de situatie waarin we ons bevinden voeren we een andere perfomance op. Herkenbaar, als je eens even nadenkt over hoe je je gedraagt bij je vrienden thuis of bijvoorbeeld op een eerste date. Marketeer Jeroen Huynen legt uit dat het moeilijke van een online identiteit is dat je voortdurend moet dezelfde rol moet spelen. Je kunt op Facebook jezelf voor maar op één manier laten zien, zowel voor je vrienden als voor die date. Maar ook voor bijvoorbeeld je familie of collega’s. In het tijdperk zonder internet kon je nog even uit die rol stappen of een andere rol aannemen. Nu moet je online constant dezelfde rol aanhouden en aanvullen.

“Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een smartphone, terwijl ik met iemand praat kan ik gemakkelijk en snel haar Facebook- of LinkedIn-profiel checken.” Jeroen Huynen

Onze online en offline identiteiten zijn zo met elkaar verstrengeld dat je online persona effect heeft op hoe mensen jou in het echte leven zien. Je kunt nooit je masker afzetten en uitrusten van je performance. Want hoe je je online voordoet, moet overeenkomen met je offline identiteit. Zo niet, loop je kans op gezichtsverlies. Je raakt je geloofwaardigheid kwijt en dat kan gevolgen hebben. Denk bijvoorbeeld aan potentiële werkgevers die op basis van je Facebook-foto’s je niet meer willen aannemen.

Social vs. datingapps
Jeroen heeft het in zijn betoog vooral over sociale media sites zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Terwijl Dries ingaat op de zelfrepresentatie op datingsites en apps. Het verschil is dat Facebook en Twitter openbaar zijn. Het doel is netwerken en het onderhouden van contacten. Datingsites zijn meer privé en je hebt een ander doel, namelijk het vinden van een partner, of het nou is voor seks of een serieuze relatie. Doordat het verschillende situaties zijn met verschillende doelen, presenteer je jezelf op een andere en minder intensieve manier.

We zijn maar mensen. Mensen hebben af en toe rust nodig en aandacht. Misschien zijn de datingapps tegenwoordig die rustmomenten waarop we onze nooit stoppende performance kunnen laten varen en even een simpele rol kunnen spelen. Die van een meisje met een leuk gezichtje of een jongen met een goeie sixpack, niet meer en niet minder. De minder publieke omgeving van datingsites, maakt dat we niet het risico lopen op gezichtsverlies als we een ander masker opzetten. En een leuk extraatje is natuurlijk dat we van die aandacht ook nog eens een flinke ego-boost krijgen.

Cover: DavidGroehring

1486 Total Views 4 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Where does scapegoating come from?

22/03/2019

22/03/2019

Alvaro found out where scapegoating comes from, and explains it to us in this article. Why do we scapegoat? And what has the Bible to do with it?

Killfies: And You Thought Duckface Was Bad

21/03/2019

21/03/2019

With astonishing numbers in countries such as India and Russia, the 'Killfie' is gaining not only in popularity, but also in casualties. Why do people take such great risks for 'just a picture'?

Onder de loep: De Luizenmoeder

20/03/2019

20/03/2019

Het tweede seizoen van De Luizenmoeder is een aantal weken geleden begonnen. Wat maakt dit programma nog steeds zo succesvol? Medium zocht het uit.

My Podcast and Me: The Intimacy of Podcasts

20/03/2019

20/03/2019

Podcasts; the substitution to TV and radio among millennials. However, the statistics on podcasts listeners are respectively low in the Netherlands. Why are podcasts popular in other countries? And how come that we stay behind?

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

EnjoyInstagram