fbpx
23/01/2020 Communication Science news and articles

4 uur lang reclame kijken

Het was weer tijd voor de Super Bowl, een avond met gegarandeerd veel American Football en heel veel, misschien wel iets té veel, reclame.


Het stadion wordt gesponsord door Mercedes-Benz. Het ene team krijgt bijval van merken als Hyundai, American Airlines en Fargo, terwijl het andere financiering ontvangt van Uber, Cross Insurance en Dell. Zelfs de bal is mede mogelijk gemaakt door een geldschieter: sportmerk Wilson is de gelukkige. En als dat nog niet alles is, krijgen tientallen bedrijven tijdens de rust de kans om hun spotje uit te zenden. De Super Bowl, de grote finale van het American Football-seizoen, gaat allang niet meer om de sport. Alles tijdens de wedstrijd draaide om reclame, reclame en nog eens reclame.

De Super Bowl van zondagnacht ging tussen de New England Patriots en de Los Angeles Rams en wist ook dit jaar weer een miljoenenpubliek te trekken. Wereldwijd stemden er zelfs ruim honderd miljoen mensen op af. Een walhalla voor de merken die besloten hebben om te adverteren tijdens de finale, want zoveel bereik krijg je misschien wel nooit meer. Hoofdzender en houder van de televisierechten CBS is daar volledig van op de hoogte, want een seconde voor een reclamespotje kost maar liefst 175,000 dollar per seconde. Dat weerhoudt de grote merken echter niet van een investering: onder andere Microsoft, M&M’s, Google, KIA en Burger King smijten met miljoenen om hun commercials aan de man te brengen.

Zijn de advertenties echt effectief?
In totaal werd er maar liefst een half miljard aan advertentiewaarde weggeblazen, verspreid over spotjes van 30 seconden tot soms wel 5 minuten (!) voor verschillende bedrijven en producten. Hebben de reclames, naast een geweldig spektakel voor de kijker, ook nog een positief effect voor de zender zelf? Daar valt over te twisten. Volgens berekeningen zijn maar liefst zestig procent van de advertenties totaal nutteloos: ze verhogen niet de verkoop en er zijn er zelfs die niet eens de verkoopinténtie aanwakkeren
. Een redelijk slechte investering, kan men op basis van deze data wel stellen.

Maar als de advertentie eenmaal aanslaat, dan heb je ook wat. Biermerk Budweiser en frisdrankproducent Coca Cola zagen zelfs acht weken na hun reclame nog een toename van ruim 150 procent in verkochte artikelen. Bioscoopfilms zien hun kaartverkoop voor films die zelfs nog moeten verschijnen omhoog springen met gemiddeld 8 miljoen dollar na een trailer tijdens de Super Bowl en ook frisdrankspotjes resulteren in maar liefst 150 procent extra aanschaf. Een verklaring voor het succes van een campagne lijkt  in het geval van de Super Bowl niet af te hangen van een bepaalde formule. De meeste advertenties, waar soms wel maanden aan gewerkt is, richten zich veelal op dezelfde onderwerpen: herkenbaarheid, spontaniteit en onderliggend sentiment. En dan kun je alleen maar duimen en hopen dat jouw reclame aanslaat.

Dat de bedrijven zich veelal op de oorspronkelijke Amerikaan richten is niet heel gek. Hoewel de Super Bowl tegenwoordig een groot wereldwijd uitgezonden evenement is, is het nog altijd de Amerikaan die er met afstand het meeste geld aan uitgeeft. Sommige kijkers laten de wedstrijd zelfs links liggen, maar stemmen alleen maar af om naar de reclamespotjes te kijken. Ook dit weekend was het weer raak, met totale uitgaven van bijna 15 miljard aan eten, drinken, maar ook televisies, petjes, shirts en andere Football-gerelateerde spullen. Geen wonder dus dat de advertenties zich richten op juist de mensen die ook bereid zijn om zich totaal te laten gaan om nieuwe producten aan te schaffen.

Reclame in alle hoeken
Maar niet alleen werd er via de sport of de televisies reclame gemaakt. Ook de muzikanten die waren verkozen om in de rust het publiek van het muzikale intermezzo te voorzien (popgroep Maroon 5 en rappers Travis Scott en Big-Boi) leken meer op etalagepoppen dan artiesten. Vooral Scott’s persoonlijke sponsoren, Nike en Louis Vuitton, hadden een extravagante outfit samengesteld, waardoor het leek alsof rapper een billboard was
. Ironisch genoeg krijgen de artiesten te midden van de absurde geld uitgaven van het weekend geen enkele cent voor hun optreden. Ook zij zijn compleet afhankelijk van sponsorcontracten en eventuele effecten die de performance heeft voor bijvoorbeeld de album- en merchandiseverkoop.

En hoe verliep de wedstrijd zelf? Die eindigde, zoals vooraf verwacht, in winst voor de New England Patriots. Het was de zesde keer dat sterspeler Tom Brady de overwinningsring in ontvangst mocht nemen namens de Patriots, dat diep in de Europese nacht de Rams met 13-3 versloeg, in de laagst scorende Super Bowl ooit. Weinigen spraken echter een kwaad woord over het teleurstellende Football in de finale, want het was bijna bijzaak: alles stond in het teken van de reclameoorlog die zich zowel binnen het stadion als op de televisies verspreid over de hele wereld ontvouwde.

Cover: Larry Bridges / Eindredactie: Kyle Hassing

Reacties

reacties

Related Posts

Heads up toward a new decade, folks! 2020 is all about change… says the UN

22/01/2020

22/01/2020

The SDGs are seventeen sustainable development goals created by the UN. Cecilia tells you all about it and explains why procrastination for the UN and for the seven billion people on earth is no longer an option.

Dis/connected: A Portrayal of Today’s Digital Addiction

16/01/2020

16/01/2020

In this new photo column, photographer Gilda Bruno tried to capture the tangible consequences of technology dependency by looking at...

What Parasite teaches us about the poverty gap

15/01/2020

15/01/2020

The Korean movie Parasite got an 8-minute standing ovation at the Cannes film festival, but what kind of story warrants such a reaction from the public?

A Cautionary Tale Gone Wrong: When Screens Meet Teens

14/01/2020

14/01/2020

Emma writes about why everything goes badly wrong with popular teen shows these days.

Talkshow-oorlog leidt tot talkshow-moeheid

13/01/2020

13/01/2020

In dit artikel blikt schrijver Jorrit terug op de eerste week waarin twee nieuwe talkshows van start gingen. Hoe doen Jinek en OP1 het én wat voor zin heeft het allemaal als de kijker talkshows steeds minder interessant lijkt te vinden?

TikTok: The new political tool?

12/01/2020

12/01/2020

TikTok: from user-created entertainment videos to a platform for political protests in China

The Medium Experience: From a mid-life crisis at 20 to a writer at Medium

09/01/2020

09/01/2020

Have you ever wondered what it’s like to be part of Medium? Rita shares why Medium has been refreshing in a world in which journalism is claimed to be dead.

Becoming Your Own Life Coach – The Good Psychopath’s Guide to Success

08/01/2020

08/01/2020

In the light of the new year, Andrada takes a look at the book meant to help you achieve any resolutions.

The curses of information overload: a letter from the Editor-in-Chief

08/01/2020

08/01/2020

Do you feel like you're being wasteful when taking a break? Dalis describes how one book on media massively reduced stress in her daily life.

What I have learned in 2019: it is okay to open up

31/12/2019

31/12/2019

As 2019 draws to an end, Margarete Schweinitz takes a look at the valuable lessons she learned this year.

Documentaire ‘Ik ben influencer’: over het onbegrip, de vooroordelen en de oppervlakkigheid van een opkomend beroep

23/12/2019

23/12/2019

Een nieuwe Videoland documentaire duikt in de glamoureuze - maar donkere - wereld van populaire Nederlandse ''influencers''.

WONDR – The playground for adults

23/12/2019

23/12/2019

Step into the magic world of WONDR, the most instagrammable playground in the Netherlands...

Discussion with Megan Twohey: why the #MeToo movement has not gone far enough

22/12/2019

22/12/2019

On December 3rd, New York Times and Pulitzer Prize winning journalist Megan Twohey joined the University of Amsterdam’s Room for Discussion to give students an inside scoop on the story that kick-started a movement.   

The excessive fandom of K-pop

22/12/2019

22/12/2019

Fandom has been around as long as people have been famous. In K-pop however, the fandom deploys quite some controversial methods of following their heroes.

The Power of Conversations

16/12/2019

16/12/2019

Face-to-face communication in the digital age: Have we forgotten how to do it? Margarete tells us how to navigate a real-life conversation.

EnjoyInstagram

www.eskisehirescort.asia | www.escortantalyali.com | www.mersindugun.com