fbpx
13/07/2020 The Communication Science magazine

4 uur lang reclame kijken

Het was weer tijd voor de Super Bowl, een avond met gegarandeerd veel American Football en heel veel, misschien wel iets té veel, reclame.


Het stadion wordt gesponsord door Mercedes-Benz. Het ene team krijgt bijval van merken als Hyundai, American Airlines en Fargo, terwijl het andere financiering ontvangt van Uber, Cross Insurance en Dell. Zelfs de bal is mede mogelijk gemaakt door een geldschieter: sportmerk Wilson is de gelukkige. En als dat nog niet alles is, krijgen tientallen bedrijven tijdens de rust de kans om hun spotje uit te zenden. De Super Bowl, de grote finale van het American Football-seizoen, gaat allang niet meer om de sport. Alles tijdens de wedstrijd draaide om reclame, reclame en nog eens reclame.

De Super Bowl van zondagnacht ging tussen de New England Patriots en de Los Angeles Rams en wist ook dit jaar weer een miljoenenpubliek te trekken. Wereldwijd stemden er zelfs ruim honderd miljoen mensen op af. Een walhalla voor de merken die besloten hebben om te adverteren tijdens de finale, want zoveel bereik krijg je misschien wel nooit meer. Hoofdzender en houder van de televisierechten CBS is daar volledig van op de hoogte, want een seconde voor een reclamespotje kost maar liefst 175,000 dollar per seconde. Dat weerhoudt de grote merken echter niet van een investering: onder andere Microsoft, M&M’s, Google, KIA en Burger King smijten met miljoenen om hun commercials aan de man te brengen.

Zijn de advertenties echt effectief?
In totaal werd er maar liefst een half miljard aan advertentiewaarde weggeblazen, verspreid over spotjes van 30 seconden tot soms wel 5 minuten (!) voor verschillende bedrijven en producten. Hebben de reclames, naast een geweldig spektakel voor de kijker, ook nog een positief effect voor de zender zelf? Daar valt over te twisten. Volgens berekeningen zijn maar liefst zestig procent van de advertenties totaal nutteloos: ze verhogen niet de verkoop en er zijn er zelfs die niet eens de verkoopinténtie aanwakkeren
. Een redelijk slechte investering, kan men op basis van deze data wel stellen.

Maar als de advertentie eenmaal aanslaat, dan heb je ook wat. Biermerk Budweiser en frisdrankproducent Coca Cola zagen zelfs acht weken na hun reclame nog een toename van ruim 150 procent in verkochte artikelen. Bioscoopfilms zien hun kaartverkoop voor films die zelfs nog moeten verschijnen omhoog springen met gemiddeld 8 miljoen dollar na een trailer tijdens de Super Bowl en ook frisdrankspotjes resulteren in maar liefst 150 procent extra aanschaf. Een verklaring voor het succes van een campagne lijkt  in het geval van de Super Bowl niet af te hangen van een bepaalde formule. De meeste advertenties, waar soms wel maanden aan gewerkt is, richten zich veelal op dezelfde onderwerpen: herkenbaarheid, spontaniteit en onderliggend sentiment. En dan kun je alleen maar duimen en hopen dat jouw reclame aanslaat.

Dat de bedrijven zich veelal op de oorspronkelijke Amerikaan richten is niet heel gek. Hoewel de Super Bowl tegenwoordig een groot wereldwijd uitgezonden evenement is, is het nog altijd de Amerikaan die er met afstand het meeste geld aan uitgeeft. Sommige kijkers laten de wedstrijd zelfs links liggen, maar stemmen alleen maar af om naar de reclamespotjes te kijken. Ook dit weekend was het weer raak, met totale uitgaven van bijna 15 miljard aan eten, drinken, maar ook televisies, petjes, shirts en andere Football-gerelateerde spullen. Geen wonder dus dat de advertenties zich richten op juist de mensen die ook bereid zijn om zich totaal te laten gaan om nieuwe producten aan te schaffen.

Reclame in alle hoeken
Maar niet alleen werd er via de sport of de televisies reclame gemaakt. Ook de muzikanten die waren verkozen om in de rust het publiek van het muzikale intermezzo te voorzien (popgroep Maroon 5 en rappers Travis Scott en Big-Boi) leken meer op etalagepoppen dan artiesten. Vooral Scott’s persoonlijke sponsoren, Nike en Louis Vuitton, hadden een extravagante outfit samengesteld, waardoor het leek alsof rapper een billboard was
. Ironisch genoeg krijgen de artiesten te midden van de absurde geld uitgaven van het weekend geen enkele cent voor hun optreden. Ook zij zijn compleet afhankelijk van sponsorcontracten en eventuele effecten die de performance heeft voor bijvoorbeeld de album- en merchandiseverkoop.

En hoe verliep de wedstrijd zelf? Die eindigde, zoals vooraf verwacht, in winst voor de New England Patriots. Het was de zesde keer dat sterspeler Tom Brady de overwinningsring in ontvangst mocht nemen namens de Patriots, dat diep in de Europese nacht de Rams met 13-3 versloeg, in de laagst scorende Super Bowl ooit. Weinigen spraken echter een kwaad woord over het teleurstellende Football in de finale, want het was bijna bijzaak: alles stond in het teken van de reclameoorlog die zich zowel binnen het stadion als op de televisies verspreid over de hele wereld ontvouwde.

Cover: Larry Bridges / Eindredactie: Kyle Hassing

Reacties

reacties

Related Posts

Why We Should Cancel ‘Cancel Culture’

13/07/2020

13/07/2020

What does it mean to get cancelled these days? Emma explains the downfall of cancel culture and why it should get cancelled.

Is Hamilton Getting #Cancelled?

09/07/2020

09/07/2020

In this article, Rita writes about the in-demand musical Hamilton and the criticism it receives.

FSR-FMGxMEDIUM: File Update

30/06/2020

30/06/2020

This academic year has ended and so has the term of the current student council. In this article, Medium gives you an insight into the FSR-FMG’s achievements of this year.

Netflix’s “Queer Eye” Season 5 Review: Spreading Human Connection in Lonely Times

30/06/2020

30/06/2020

Quynh reviews the latest season of the Netflix Original 'Queer Eye'. This season continues the sociopolitical crusade of the Fab 5 in Philidelphia.

Movie theatres: Safely “escaping” 2020

23/06/2020

23/06/2020

What better way to escape the anxieties this year has brought us than by getting lost in a good movie? This article provides you with a list of Amsterdam's must visit movie theaters, for the ultimate escape from reality.

Usage of Surveillance Drones Over Black Lives Matter Protests in the USA

19/06/2020

19/06/2020

The murder of George Floyd on May 25th, 2020, sparked Black Lives Matter protests all over the U.S. Five years after BLM protests were calling for justice after the murder of Freddie Gray, the U.S. government has resorted to drone surveillance as it did in 2015. However, the questions remain, what are they watching?, why are they watching? and what happens to protesters' data in the footage?

“Er komt een tijd dat stilte verraad is”

18/06/2020

18/06/2020

Na de dood van George Floyd is de wereld gezamenlijk opgestaan om racisme te bestrijden. Elsa schrijft in dit artikel over drie acties die je kan ondernemen om wit privilege en racisme beter te begrijpen en zo je steentje kan bijdragen voor een betere wereld.

The Pros And Cons Of Studying Online

17/06/2020

17/06/2020

Online-learning continues throughout next semester of the UvA. Andrada tells us what this means for the quality of academic education.

How Taylor Swift Defined the 2010s

16/06/2020

16/06/2020

From country girl to pop-star - Danny shows you how Taylor Swift successfully shaped pop culture during the last decade.

Backstage Interview With Alexandra Rosca at STUDIO DRIFT

15/06/2020

15/06/2020

Alexandra, chair of the student council FSR-FMG, shares her internship experience at the STUDIO DRIFT art collective. DRIFT's artworks, which are anything but conventional, are displayed in world-famous museum collections and a few outdoor installations.

The Ambiguous Promise of Commercial Sustainability

13/06/2020

13/06/2020

Commercial companies focus on progressing in a sustainable way, but how much of the environmental promises are actually genuine?

FSR-FMG in One Word (but not always) by the Party Representatives of the 2020-2021 Elections

12/06/2020 and

12/06/2020

Student council elections have (almost) come to an end, support your candidates and cast your vote if you haven't yet!

A Beginner’s Guide to Getting Hooked on K-Dramas

09/06/2020

09/06/2020

Next to the growing popularity of K-pop, are people also exploring more Korean media. Especially the K-dramas. Medium reviews some of the best K-Dramas.

Content Farms and Youtube Algorithms: Match Made in Heaven or Partners in Crime?

05/06/2020

05/06/2020

In this article, Quynh explores the phenomenon "content farms" on YouTube, the risks these pose and the way they affect the platform's future.

The Art of Journaling: Inside the Mind of a Master Journaliser

05/06/2020

05/06/2020

Leah Hamilton likes to write down everything that happens in her life. For that reason she started journaling and Medium's Gabby interviewed her on how and why she does it.


mersin escort
mersin escort