fbpx
24/04/2019 Communication Science news and articles

4 uur lang reclame kijken

Het was weer tijd voor de Super Bowl, een avond met gegarandeerd veel American Football en heel veel, misschien wel iets té veel, reclame.


Het stadion wordt gesponsord door Mercedes-Benz. Het ene team krijgt bijval van merken als Hyundai, American Airlines en Fargo, terwijl het andere financiering ontvangt van Uber, Cross Insurance en Dell. Zelfs de bal is mede mogelijk gemaakt door een geldschieter: sportmerk Wilson is de gelukkige. En als dat nog niet alles is, krijgen tientallen bedrijven tijdens de rust de kans om hun spotje uit te zenden. De Super Bowl, de grote finale van het American Football-seizoen, gaat allang niet meer om de sport. Alles tijdens de wedstrijd draaide om reclame, reclame en nog eens reclame.

De Super Bowl van zondagnacht ging tussen de New England Patriots en de Los Angeles Rams en wist ook dit jaar weer een miljoenenpubliek te trekken. Wereldwijd stemden er zelfs ruim honderd miljoen mensen op af. Een walhalla voor de merken die besloten hebben om te adverteren tijdens de finale, want zoveel bereik krijg je misschien wel nooit meer. Hoofdzender en houder van de televisierechten CBS is daar volledig van op de hoogte, want een seconde voor een reclamespotje kost maar liefst 175,000 dollar per seconde. Dat weerhoudt de grote merken echter niet van een investering: onder andere Microsoft, M&M’s, Google, KIA en Burger King smijten met miljoenen om hun commercials aan de man te brengen.

Zijn de advertenties echt effectief?
In totaal werd er maar liefst een half miljard aan advertentiewaarde weggeblazen, verspreid over spotjes van 30 seconden tot soms wel 5 minuten (!) voor verschillende bedrijven en producten. Hebben de reclames, naast een geweldig spektakel voor de kijker, ook nog een positief effect voor de zender zelf? Daar valt over te twisten. Volgens berekeningen zijn maar liefst zestig procent van de advertenties totaal nutteloos: ze verhogen niet de verkoop en er zijn er zelfs die niet eens de verkoopinténtie aanwakkeren
. Een redelijk slechte investering, kan men op basis van deze data wel stellen.

Maar als de advertentie eenmaal aanslaat, dan heb je ook wat. Biermerk Budweiser en frisdrankproducent Coca Cola zagen zelfs acht weken na hun reclame nog een toename van ruim 150 procent in verkochte artikelen. Bioscoopfilms zien hun kaartverkoop voor films die zelfs nog moeten verschijnen omhoog springen met gemiddeld 8 miljoen dollar na een trailer tijdens de Super Bowl en ook frisdrankspotjes resulteren in maar liefst 150 procent extra aanschaf. Een verklaring voor het succes van een campagne lijkt  in het geval van de Super Bowl niet af te hangen van een bepaalde formule. De meeste advertenties, waar soms wel maanden aan gewerkt is, richten zich veelal op dezelfde onderwerpen: herkenbaarheid, spontaniteit en onderliggend sentiment. En dan kun je alleen maar duimen en hopen dat jouw reclame aanslaat.

Dat de bedrijven zich veelal op de oorspronkelijke Amerikaan richten is niet heel gek. Hoewel de Super Bowl tegenwoordig een groot wereldwijd uitgezonden evenement is, is het nog altijd de Amerikaan die er met afstand het meeste geld aan uitgeeft. Sommige kijkers laten de wedstrijd zelfs links liggen, maar stemmen alleen maar af om naar de reclamespotjes te kijken. Ook dit weekend was het weer raak, met totale uitgaven van bijna 15 miljard aan eten, drinken, maar ook televisies, petjes, shirts en andere Football-gerelateerde spullen. Geen wonder dus dat de advertenties zich richten op juist de mensen die ook bereid zijn om zich totaal te laten gaan om nieuwe producten aan te schaffen.

Reclame in alle hoeken
Maar niet alleen werd er via de sport of de televisies reclame gemaakt. Ook de muzikanten die waren verkozen om in de rust het publiek van het muzikale intermezzo te voorzien (popgroep Maroon 5 en rappers Travis Scott en Big-Boi) leken meer op etalagepoppen dan artiesten. Vooral Scott’s persoonlijke sponsoren, Nike en Louis Vuitton, hadden een extravagante outfit samengesteld, waardoor het leek alsof rapper een billboard was
. Ironisch genoeg krijgen de artiesten te midden van de absurde geld uitgaven van het weekend geen enkele cent voor hun optreden. Ook zij zijn compleet afhankelijk van sponsorcontracten en eventuele effecten die de performance heeft voor bijvoorbeeld de album- en merchandiseverkoop.

En hoe verliep de wedstrijd zelf? Die eindigde, zoals vooraf verwacht, in winst voor de New England Patriots. Het was de zesde keer dat sterspeler Tom Brady de overwinningsring in ontvangst mocht nemen namens de Patriots, dat diep in de Europese nacht de Rams met 13-3 versloeg, in de laagst scorende Super Bowl ooit. Weinigen spraken echter een kwaad woord over het teleurstellende Football in de finale, want het was bijna bijzaak: alles stond in het teken van de reclameoorlog die zich zowel binnen het stadion als op de televisies verspreid over de hele wereld ontvouwde.

Cover: Larry Bridges / Eindredactie: Kyle Hassing

166 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram