fbpx

2017: De terugkeer van Nintendo

In de dynamische game-wereld kan een traditionele speler als Nintendo niet achterblijven. Hoe maakt het bedrijf dit jaar haar comeback? Spoiler: de Nintendo Switch is nog maar het begin.


Nintendo is een fascinerend bedrijf. Waar Sony en Microsoft inzetten op games in 4K-resolutie met alsmaar krachtigere hardware, vaart Nintendo z’n eigen koers. Het eigenwijze Japanse bedrijf heeft al meerdere malen bewezen een vaste plaats te hebben in de game-industrie, maar kampte de afgelopen jaren met een behoorlijk imagoprobleem. Na terug naar de tekentafel te zijn gegaan, is Nintendo dit jaar bezig aan een comeback die z’n weerga niet kent.

Vooral op het gebied van PR en marketing ging het bedrijf de mist in. Na het gigantische succes van de Wii, kwam in 2013 een opvolger op de markt: de Wii U. Door de ongelukkig gekozen naam en het gelijksoortige uiterlijk wisten zelfs journalisten na de aankondiging niet of het ging om een nieuwe tablet-controller of een totaal nieuw platform, laat staan dat de gemiddelde consument dit snapte. Vanwege de tegenvallende verkoopcijfers waren grote uitgevers huiverig om hun games over te zetten naar het minder krachtige systeem, waardoor de FIFA’s en Call of Duty’s al snel niet meer te vinden waren op de nieuwe console.

Nintendo Switch: voor thuis én onderweg
Gelukkig had Nintendo zelf ook door dat er snel iets moest gebeuren. Wat het bedrijf nodig had, was een gloednieuw platform met een duidelijke boodschap: de Nintendo Switch. De Switch wordt in de markt gezet als een console die je mee kunt nemen, en dat is precies waarom het zo’n wonderlijk apparaatje is. Door de tablet met aan de zijkant de afneembare Joy-Con-controllers in een dock te zetten, kunnen volwaardige consolegames op zowel het grote als het kleine scherm worden gespeeld. De ervaring van een prachtige open wereld game als The Legend of Zelda: Breath of the Wild onderweg spelen is op geen ander platform mogelijk en waarschijnlijk de reden achter de populariteit van de Switch. Bovendien heb je met twee controllers altijd de optie om direct tegen iemand anders te spelen.

https://www.youtube.com/watch?v=bzijOBZCn2Y

De duidelijke, eenduidige boodschap heeft een zeer grote groep gamers, die Nintendo uit het oog waren verloren, overtuigd. Met bijna vijf miljoen verkochte exemplaren in de eerste maanden na de release verkoopt het apparaat sneller dan de Wii, waarvoor Nintendo zelfs vliegtuigen in plaats van schepen inzette om aan de vraag te kunnen voldoen. Daarnaast vloog de console uit de startblokken met een revolutionaire Zelda-game, maar volgde ook een zeer constante stroom aan kwaliteitsgames. Door iedere maand met titels als Mario Kart 8 Deluxe, Splatoon 2 en Mario + Rabbids: Kingdom Battle te komen, bewijst Nintendo dat ze hun fans niet nogmaals in de steek laten.

Of Nintendo deze trend weet vast te houden, blijft gissen, maar de toekomst ziet er rooskleurig uit

Rooskleurige toekomst
Of Nintendo deze trend vast weet te houden, blijft gissen, maar de toekomst ziet er rooskleurig uit. Derde partijen hebben het succes van de Switch gemerkt en springen weer aan boord met games die ook op de PlayStation 4 en Xbox One uitkomen. Ook de release van Super Mario Odyssey zal nog miljoenen stuks slijten, en dan laten we de nieuwe Pokémon die de 3DS in leven houdt en de SNES Classic Mini nog buiten beschouwing. Nintendo gaat dit jaar als een malle, waardoor we kunnen spreken van een behoorlijke comeback. En dat voelt goed, want dat eigenwijze Nintendo heeft bij velen een special plekje in hun hart.

Cover: ant2506

461 Total Views 2 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

De Wereld Draait al 15 jaar Door

27/02/2019

27/02/2019

Al 15 jaar lang zorgt De Wereld Draait Door voor de meest iconische momenten van de Nederlandse TV. Medium zet de meest bijzondere DWDD-momenten op een rij.

Alumni of the month: Gijs Boerwinkel

27/02/2019

27/02/2019

The Alumni of the Month February: Gijs Boerwinkel. Having a master's degree in Political Communication, he is currently the head of communication at Waag.

The 2018 Oscar Snubs

25/02/2019

25/02/2019

Have the Oscars succeeded in giving recognition to those that deserve it? Some would argue they have not. This article explores the 2018 Oscar 'snubs'.

Media Reporting on Media: Documentary

21/02/2019

21/02/2019

In a largely mediated world, what information can we trust? How does it affect us? And what do changes in the media landscape mean?

EnjoyInstagram