fbpx
14/10/2019 Communication Science news and articles

2017: De terugkeer van Nintendo

In de dynamische game-wereld kan een traditionele speler als Nintendo niet achterblijven. Hoe maakt het bedrijf dit jaar haar comeback? Spoiler: de Nintendo Switch is nog maar het begin.


Nintendo is een fascinerend bedrijf. Waar Sony en Microsoft inzetten op games in 4K-resolutie met alsmaar krachtigere hardware, vaart Nintendo z’n eigen koers. Het eigenwijze Japanse bedrijf heeft al meerdere malen bewezen een vaste plaats te hebben in de game-industrie, maar kampte de afgelopen jaren met een behoorlijk imagoprobleem. Na terug naar de tekentafel te zijn gegaan, is Nintendo dit jaar bezig aan een comeback die z’n weerga niet kent.

Vooral op het gebied van PR en marketing ging het bedrijf de mist in. Na het gigantische succes van de Wii, kwam in 2013 een opvolger op de markt: de Wii U. Door de ongelukkig gekozen naam en het gelijksoortige uiterlijk wisten zelfs journalisten na de aankondiging niet of het ging om een nieuwe tablet-controller of een totaal nieuw platform, laat staan dat de gemiddelde consument dit snapte. Vanwege de tegenvallende verkoopcijfers waren grote uitgevers huiverig om hun games over te zetten naar het minder krachtige systeem, waardoor de FIFA’s en Call of Duty’s al snel niet meer te vinden waren op de nieuwe console.

Nintendo Switch: voor thuis én onderweg
Gelukkig had Nintendo zelf ook door dat er snel iets moest gebeuren. Wat het bedrijf nodig had, was een gloednieuw platform met een duidelijke boodschap: de Nintendo Switch. De Switch wordt in de markt gezet als een console die je mee kunt nemen, en dat is precies waarom het zo’n wonderlijk apparaatje is. Door de tablet met aan de zijkant de afneembare Joy-Con-controllers in een dock te zetten, kunnen volwaardige consolegames op zowel het grote als het kleine scherm worden gespeeld. De ervaring van een prachtige open wereld game als The Legend of Zelda: Breath of the Wild onderweg spelen is op geen ander platform mogelijk en waarschijnlijk de reden achter de populariteit van de Switch. Bovendien heb je met twee controllers altijd de optie om direct tegen iemand anders te spelen.

https://www.youtube.com/watch?v=bzijOBZCn2Y

De duidelijke, eenduidige boodschap heeft een zeer grote groep gamers, die Nintendo uit het oog waren verloren, overtuigd. Met bijna vijf miljoen verkochte exemplaren in de eerste maanden na de release verkoopt het apparaat sneller dan de Wii, waarvoor Nintendo zelfs vliegtuigen in plaats van schepen inzette om aan de vraag te kunnen voldoen. Daarnaast vloog de console uit de startblokken met een revolutionaire Zelda-game, maar volgde ook een zeer constante stroom aan kwaliteitsgames. Door iedere maand met titels als Mario Kart 8 Deluxe, Splatoon 2 en Mario + Rabbids: Kingdom Battle te komen, bewijst Nintendo dat ze hun fans niet nogmaals in de steek laten.

Of Nintendo deze trend weet vast te houden, blijft gissen, maar de toekomst ziet er rooskleurig uit

Rooskleurige toekomst
Of Nintendo deze trend vast weet te houden, blijft gissen, maar de toekomst ziet er rooskleurig uit. Derde partijen hebben het succes van de Switch gemerkt en springen weer aan boord met games die ook op de PlayStation 4 en Xbox One uitkomen. Ook de release van Super Mario Odyssey zal nog miljoenen stuks slijten, en dan laten we de nieuwe Pokémon die de 3DS in leven houdt en de SNES Classic Mini nog buiten beschouwing. Nintendo gaat dit jaar als een malle, waardoor we kunnen spreken van een behoorlijke comeback. En dat voelt goed, want dat eigenwijze Nintendo heeft bij velen een special plekje in hun hart.

Cover: ant2506

Reacties

reacties

Related Posts

Medium Podcast #7 – Let’s talk about nudes

24/09/2019

24/09/2019

Two aspiring communication scientists, a few cans of beer and some Bacardi breezers. It was King’s Night when Kajsa and...

Film Pride: How Northern Ireland and Singapore Handles Fame

02/09/2019

02/09/2019

Angela went along on the study trip to Dublin and Belfast. How do the cities cope with their fame achieved from series and movies?

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

30/08/2019

30/08/2019

De een kan niet een heel land bereiken en de ander heeft een te oubollig marketing beleid. Twee bedrijven die voor hun eigen uitdagingen staan.

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

EnjoyInstagram